VeldhovenGroup onderneemt flexibel dankzij infrastructuur in de cloud

VeldhovenGroup verkoopt wereldwijd damesmode, met de focus op Benelux, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Canada. Dat gebeurt op basis van een omnichannel-strategie, die zowel gericht is op B2C als B2B-verkoop. Het merk Sandwich worden onder meer verkocht via eigen winkels, franchisenemers, shop- in-shop concepten, multibrand retailers en online. De merken zijn gericht op dames in de leeftijd 40+ die draagbare en toch stijlvolle vrijetijdskleding willen dragen.
De ICT die deze strategie ondersteunt is volop in beweging. Met name de omnichannel-benadering vraagt veel van de ICT. “Ideaal bijvoorbeeld is een koppeling van webshop en fysieke winkel, waarin klanten die eerder online zijn geweest herkend en op maat geholpen worden.”, zegt Cees van der Ven, Supervisor ICT bij Veldhoven Beheer. “We hebben al diverse migraties doorgemaakt, en nog steeds is de ICT volop in beweging in deze concurrerende markt.”
Legacy en cloud
VeldhovenGroup heeft daarom besloten gebruik te gaan maken van cloud, op basis van Microsoft Azure. Daarbij heeft het modebedrijf een beroep gedaan op de expertise van SLTN Inter Access. “We werkten al langer samen met SLTN Inter Access, nog uit de tijd dat we daar alleen hardware kochten. Zij waren een logische partner om ons te helpen naar de cloud te gaan, ook omdat zij in staat waren ons op een dusdanige manier naar de cloud te brengen die voor ons nodig was.”
Kennis
VeldhovenGroup heeft gekozen voor Microsoft Azure omdat het past bij de flexibele manier waarop de storage in de cloud kan worden georganiseerd. “Naast die flexibiliteit is een groot voordeel dat we de hardware niet meer zelf hoeven te onderhouden. Voor de VM-laag bijvoorbeeld was één volledige fte nodig. We merkten dat het werken met Azure een flinke omslag was voor de manier waarop de ICT-afdeling traditioneel denkt.”
Verkoop business unit
“Dat is uiteindelijk in ongeveer zes weken geregeld, dat was relatief snel voor zo’n complex proces. De uitdaging zat vervolgens in de netwerkkoppelingen, daar zijn we ook even mee bezig geweest. We hebben gewerkt met een klein team van eigen beheerders die de basis begrijpen, voor de diepgaande kennis hebben we een beroep kunnen doen op de specifieke kennis van SLTN Inter Access. Zo voldeden we aan de wens dat we intern ook blijven begrijpen wat er gebeurt met onze systemen, zodat we kunnen communiceren met leveranciers en kunnen beoordelen wat er gebeurt in de systemen.”
Innoveren
Uiteindelijk is de infrastructuur van Olsen volledig in de cloud gezet, zodat de nieuwe eigenaar van dit merk het goed kon incorporeren in de eigen omgeving. “Dat is goed gelopen, met Azure hebben we nooit problemen gehad. In die overgang hebben we ook samengewerkt met SLTN Inter Access, waarbij we wel zelf alles gecoördineerd hebben. Ze hebben ons daarin goed begeleid, over die migratie hebben we ons uiteindelijk geen zorgen hoeven maken. De mensen van SLTN Inter Access waren in staat om op het juiste niveau te communiceren. Ik zou zo weer in zo’n project met ze samenwerken.”