PNO Consultants adviseert over innovatie en innoveert zelf met IT

De rol van IT is bij PNO Consultants uitgegroeid van middel tot ondersteuning van de activiteiten tot digitale innovatie om nieuwe marktsegmenten te kunnen bedienen. Om dit mogelijk te maken is een partner nodig met kennis van de onderliggende technologie. Daarvoor werkt PNO Consultants samen met SLTN.
A robot finger and a human finger touching a futuristic display on each side
“PNO consultants is ondertussen al dertig jaar actief”, zegt Maarten Heintz, IT Manager Development bij PNO Consultants. “Ooit is het bedrijf begonnen als een subsidieadviesbureau en hielpen we met het schrijven van subsidieaanvragen. In de loop der tijd zijn de activiteiten steeds breder geworden, en helpen we met alle aspecten die van invloed zijn op het laten slagen van een subsidieaanvraag. Dat betekent dat we ook adviseren over juridische aspecten, subsidieadministratie, inrichting van de processen, etc. Sinds enkele jaren helpen we ook met de activiteiten die ten grondslag liggen aan subsidieprojecten, zoals strategisch- en innovatieadvies.”

IT speelt bij deze activiteiten een belangrijke rol. “Onze kerntaak is het geven van advies. Een groot deel van de kennis zit bij onze consultants in hun hoofd, en wordt door hen overgedragen door middel van documenten, spreadsheets en slideshows. In eerste instantie lijkt het of we dus niet heel veel IT nodig hebben. Maar als je een stap verder denkt wil je ook dat de consultants zo efficiënt mogelijk hun werk kunnen doen, en ze daarbij zoveel mogelijk ondersteunen. Daarnaast is er veel analyse en inzicht nodig om onderscheidend te zijn in ons werk. Dat doe je met IT.”

Bedrijfsprocessen

“Van oudsher heeft IT altijd een ondersteunende rol gehad. In het verleden hebben we bijvoorbeeld geïnvesteerd in een grote ERP-implementatie waarmee onze bedrijfsprocessen goed zijn ingericht. Daar hebben we nu veel profijt bij, want er blijft dan veel tijd en investeringsruimte over voor onze kerntaak, het helpen van onze klanten.”

De rol van de IT wordt nu steeds strategischer: “De laatste jaren richten we ons op groei in het mogelijk maken van nieuwe producten en diensten met IT, die vroeger niet mogelijk waren. Misschien omdat het toen te duur was of we niet de juiste gegevens hadden. Als je daar nu IT voor kunt inzetten, kun je bijvoorbeeld een heel nieuw marktsegment bedienen. Dat is digitale innovatie.”

Voorwaarden

Om de voorwaarden te scheppen om dit mogelijk te maken werkt PNO Consultants samen met SLTN. “Wij hadden vroeger een innovatief IT-landschap dat prima werkte, maar vanwege vele jaren trouwe dienst heeft de doorontwikkeling hiervan enige tijd stilgestaan. Toen we daar meer mee wilden doen, zoals het ontwikkelen van die nieuwe producten en diensten, bleek het landschap daar niet ideaal meer voor te zijn. Om het te moderniseren, onder meer om het naar de cloud te brengen, zijn we hulp gaan zoeken.” SLTN is in beeld gekomen vanwege een mondelinge referentie uit het eigen netwerk. “Zij werden als technisch zeer competente partner aanbevolen door iemand met wie ik werkte. “We wilden inhoudelijk de technisch sterkste partij, dat stond voorop. En dat is in praktijk ook waargemaakt.”

Cloud

“Na maanden uitvoerig plannen zijn we begin dit jaar met een zogenaamde “big bang” overgestapt naar een hybrid-Cloud strategie waarbij de nadruk op de Cloud ligt. Door omstandigheden was het voor ons wenselijk om dit in zeer korte tijd tot stand te brengen, waardoor er een hoge druk op het project stond. Dat was nogal een gedoe, maar bij die operatie heeft SLTN ons heel goed geholpen.”

“Nu zijn we in een fase dat we allerlei randzaken aan het invullen zijn, zoals de eerstelijns servicedesk die nu ook via SLTN loopt. Naast de Microsoft-technologie waar we mee begonnen zijn helpt SLTN nu ook met het implementeren van een nieuwe back-up-infrastructuur. Ondanks dat onze huidige goed presteert, is vernieuwing nodig om back-ups van Cloud diensten eenvoudiger te maken en hebben we direct gekozen voor een high-tech oplossing met talloze pluspunten. Ook ons DMS, dat inmiddels tien jaar oud is, gaan we dit jaar vervangen. Dat is een complexe operatie waar we ook SLTN hebben gevraagd om bij te helpen.”

Voordeel

“Eén van de belangrijkste voordelen is dat onze medewerkers in de nieuwe situatie gebruik kunnen maken van de nieuwste Microsoft-functionaliteiten met de grootst mogelijke flexibiliteit. Dat werd natuurlijk door de crisis steeds belangrijker. Zowel videobellen als samenwerken zijn heel belangrijk geworden, en dit werkte niet goed genoeg voor de mate waarin het gebruikt werd. Ook de samenwerking met externen is nu veel beter, want steeds meer bedrijven willen aan co-creatie doen. Dat kan nu.”

“Alles draait bij ons om het samenwerken met klanten. Onze ambities op technologiegebied zijn dus de infrastructuur blijven door ontwikkelen voor dergelijke functies. Onze investeringen zullen ook in de toekomst gericht zijn op het beter bedienen van onze klanten, met in het bijzonder ook nieuwe datagedreven diensten. De komende jaren zullen we dus steeds meer met data in ons bedrijf gaan doen, en ik verwacht dat SLTN daar ook een rol bij gaat spelen.”

Partner

Het gaat dus echt om een partnership: ”Als we ergens hulp bij nodig hebben, kijken we eerst naar SLTN. Natuurlijk staren we ons niet blind op één partij, we kijken altijd breder in de markt, maar ze zijn wel onze preferred supplier.”

Wilma Fung A Foek, IT Manager Operations bij de PNO Group vult aan: “Wat ik belangrijk vond in de samenwerking was dat we één contactpersoon hadden voor alle vormen van overleg en alle projecten. Dat zal in de toekomst altijd een voorwaarde zijn, dat regelmatige overleg met één persoon die alle facetten kan overzien heeft enorm veel waarde. Want als je veel verschillende zaken afneemt, heb je iemand nodig die weet wat er speelt, het overzicht heeft en alles bij elkaar kan brengen. Dat heeft zeker bijgedragen aan het slagen van dit partnership.”