SLTN ondersteunt Vacansoleil in haar groeiambitie
Vacansoleil is al meer dan 50 jaar thuis in de wereld van luxe campingvakanties. Het volledig Nederlandse bedrijf, dat gevestigd is in Eindhoven, begon in 1969 met één camping. Vandaag de dag is Vacansoleil marktleider in Europa en genieten er elk jaar meer dan 500.000 mensen van een vakantie geboekt bij Vacansoleil. Het is voor Vacansoleil belangrijk dat zo’n boeking vlekkeloos verloopt. Aangezien het meeste contact met de gasten online plaatsvindt moet de IT binnen Vacansoleil, net als de vakanties, van topniveau zijn.
Moment om naar uit te kijken
De vakantie is iets waar je vaak lang naar uitkijkt. De voorpret begint met het kiezen van de bestemming, om vervolgens op zoek te gaan naar een fijne accommodatie. Deze zoektocht begon vroeger al maanden van tevoren met het halen van de reisgidsen, maar tegenwoordig wordt er vooral online gezocht naar de ideale vakantieplek. “IT is voor Vacansoleil ontzettend belangrijk”, vertelt Ron Rooijakkers, IT Manager bij Vacansoleil. “Zoals voor de meeste bedrijven is het belangrijk om een goede backoffice te hebben om alle processen te ondersteunen. Maar niet alleen dat! Ook aan de voorkant, sinds reisbureaus en reisgidsen vervangen zijn door veelal online omgevingen is het voor ons cruciaal om onze hele IT-omgeving goed op orde te hebben, zodat onze klanten en gasten hun reizen bij ons kunnen boeken.”
Schaalbare IT-omgeving
Vacansoleil startte een marktverkenning en deed onderzoek naar partijen die de organisatie goed zouden kunnen helpen om een dynamische omgeving te beheren en hen te ondersteunen in het hele IT-landschap. Ron Rooijakkers: “Onze uitdaging op het gebied van IT, zat met name in een meer flexibele IT-omgeving die in staat is om onze eindgebruikers te ondersteunen in hun dagelijkse processen. Dit in een heel dynamische branche, zoals onze reisbranche, waarbij heel veel zaken tegenwoordig online gaan. We zochten een flexibele partner die in staat is om met alle veranderingen in de markt en binnen ons bedrijf goed mee te gaan en om een schaalbare IT-omgeving op te leveren.”
Netwerk in de cloud
“De oplossing die SLTN ons heeft aangeboden is een nieuwe moderne werkplek gebaseerd op Microsoft 365”, vervolgt Ron zijn verhaal. “Daarnaast zijn we ook gebruik gaan maken van de mogelijkheid om ons private datacenter volledig te laten migreren naar een Microsoft Azure datacenter. Hierdoor hebben wij ons hele serverpark nu in de cloud draaien. Ons netwerk is voorzien van Fortinet-apparatuur, aangevuld met Cisco Meraki WiFi Access Points. Ook deze omgeving is volledig in beheer bij SLTN.”
Van KPI’s naar XLA
Vacansoleil en SLTN besloten af te stappen van de gebruikelijke standaard KPI’s en de afspraken vast te leggen in een XLA. Ron: “Wat we daar met name mee willen bereiken is dat we ons willen gaan focussen op het optimaliseren en maximaliseren van de klanttevredenheid en niet enkel alleen groene vinkjes zetten achter de KPI’s. Want uiteindelijk draait intern alles om de tevredenheid van de eindgebruiker.”
Thuiswerken ondersteunen met Microsoft 365
“De afgelopen jaren heeft ook de reisbranche te maken gehad met Covid. Voor Vacansoleil is dit een pittige periode geweest, waarin we ook veel hebben moeten vragen van onze IT-omgeving en onze IT-oplossing. Zaken als Microsoft Teams, wat in veel bedrijven gebruikt wordt om het thuiswerken te ondersteunen, ook daar heeft Vacansoleil veel gebruik van moeten maken en zijn we tegen beperkingen aangelopen in onze oude IT-omgeving. Met name onze oude werkplekken, die gebaseerd waren op een Citrix-omgeving, hadden moeite met het faciliteren van videobellen. Dus ook hier zijn we door de samenwerking met SLTN en de overgang op een moderne werkplek gebaseerd op Microsoft 365, veel beter in staat om het thuiswerken op een goede manier te ondersteunen.”
Ontzorgen op IT-gebied
Vacansoleil heeft grote plannen voor de toekomst. Iets waar ook de IT op ingericht moet zijn. “Voor Vacansoleil is het ontzettend belangrijk dat we de komende jaren een goede IT-partner hebben die ons ondersteund in onze groeiambitie”, zegt Ron. “Als reisbranche in zijn geheel en zeker als Vacansoleil zijn we die kant weer op aan het gaan om echt te gaan groeien de komende jaren. We verwachten dat SLTN ons ontzorgt op IT-gebied, zodat onze werkplekken goed blijven draaien en ons ondersteunen. We hopen ook dat SLTN ons positief gaat verrassen met nieuwe oplossingen die ons weer gaan helpen om sneller te groeien en onze klanten goed tot dienst te zijn.”
Samen op reis
“De toekomstplannen van Vacansoleil bestaan onder andere uit dat we ons aanbod voor onze klanten willen gaan uitbreiden. We hebben momenteel bijna 600 campings in ons assortiment en dat zal de komende periode uitgebreid worden naar meer dan 1.000 campings in 20 bestemmingslanden in Europa. Het aantal verkoopkantoren in 12 landen zal ook verder uitgebreid worden, zodat we in nog meer Europese landen aanwezig zijn en ook voor de gasten buiten Nederland goede vakanties aan te bieden. We hebben er alle vertrouwen in dat wij in SLTN een goede partner hebben gevonden, om samen met ons deze reis te gaan maken en die groeiambitie in Europa voor onze klanten te gaan realiseren.”