GGZ Westelijk Noord-Brabant digitaliseert om personeel te ondersteunen
Ruim 4 op de 10 Nederlanders krijgen in hun leven te maken met psychische problemen. De overheid wil dat mensen met psychische problemen passende hulp krijgen via de huisarts, basis GGZ of gespecialiseerde GGZ. GGZ Westelijk Noord-Brabant is een aanbieder van basis- en specialistische geestelijke gezondheidszorg. Jaarlijks vertrouwen cliënten, van jong en oud, op hun hulp bij het voorkomen, behandelen en herstellen van hun psychische kwetsbaarheden.
Hybride werken
GGZ Westelijk Noord-Brabant (GGZ WNB) heeft meerdere ambulante locaties in de regio West-Brabant. Daarnaast zijn klinische voorzieningen gevestigd in Bergen Op Zoom, Roosendaal en landgoed Vrederust in Halsteren. Ruim 1.100 medewerkers zetten zich met hart en hoofd in voor zowel klinische als ambulante hulpverlening aan hun cliënten. Deze medewerkers zijn zowel op locatie als op kantoor afhankelijk van hun digitale werkplek en het elektronisch patiëntendossier. GGZ WNB koos er dan ook bewust voor om verder te digitaliseren om het personeel nog beter te ondersteunen.
Verdieping als basis voor samenwerking
Quirijn Lok is sinds april 2022 bedrijfsvoerend bestuurder van GGZ Westelijk Noord-Brabant (WNB). Quirijn vertelt: “GGZ WNB en SLTN zijn bij elkaar gekomen, omdat wij te maken hadden met een aflopend contract. In dat proces hebben wij op basis van ons inkoopbeleid besloten een aantal partijen aan te schrijven. SLTN heeft daar uiteindelijk heel goed in gescoord. Mede omdat we met SLTN een aantal verdiepingsslagen hebben gedaan. Hoe gaan we nou zo’n traject opstarten met elkaar? En hoe gaan we dan verder?”
Ruimte voor dialoog
Chris Liebregts, Sectordirecteur Zorg bij SLTN, vult aan: “Wat mij daarin is opgevallen is dat het geen papieren exercitie is geweest, maar dat er heel veel ruimte is gecreëerd voor dialoog. Zo’n proces kost tijd en energie, maar het levert uiteindelijk wel een keuze op waarbij beide partijen elkaar goed hebben leren kennen in de aanstaande samenwerking.”
Zorg onder druk
“We weten allemaal dat de zorg onder druk staat”, zegt Quirijn Lok. “We zien daarnaast dat de arbeidsmarkt ook problematisch is. Dit betekent dat je keuzes moet maken in hoe je je organisatie verder digitaliseert, zodat de mensen die je hebt het liefst bezig zijn met primaire zorg verlenen. We gaan met elkaar nog veel verder werken aan het verder automatiseren en digitaliseren, zodat we de beperkte handjes die we hebben, dat we die echt kunnen besteden daar waar we ze willen inzetten.”
Digitale werkplek cruciaal
Quirijn: “De stap naar een nieuwe digitale werkplek, en vervolgens een nieuw elektronisch cliëntendossier (ECD), is voor ons cruciaal. Dat komt ook omdat dat voor onze ambulante medewerkers er echt voor zorgt dat zij toegerust worden in een mobiele applicatie, een mobiele werkplek waar zij anytime en anywhere hun werk kunnen uitvoeren. Die stap willen we heel graag nog met elkaar gaan zetten.”
Digitale roadmap
“Als je dan kijkt naar de roadmap daarvan,” vervolgt Chris “ dan zie je dat op het moment dat de keuze voor het EPD is gemaakt door GGZ WNB, we dan parallel daaraan gaan kijken om ook een sociaal intranet te introduceren wat als voorkant gaat dienen voor alle medewerkers. Hierbinnen zien zij ook de identiteit van de GGZ WNB en kunnen zij elkaar ook vinden en met elkaar communiceren. Dat maakt het uiteindelijk voor de medewerker heel prettig om makkelijk en eenvoudig overal te kunnen werken waar hij of zij wil werken.”
Full-service provider
Quirijn rond af: “Wij ervaren SLTN als full-service provider eigenlijk echt als partner. We zijn ontzettend tevreden over hoe het implementatieproces is gegaan en ook hoe de dienstverlening nu loopt. Loopt dan alles vlekkeloos? Nee, natuurlijk loopt niet alles vlekkeloos. Waar het om gaat, en dat is waar dat partnership zo goed naar voren komt, is hoe je dan met elkaar de dingen oplost. En dat je dat echt met elkaar doet. Dat is die waarde die we hebben gezocht en daar zijn we gewoon ontzettend tevreden over.”