Een kritische proactieve partner voor Jeugdzorg Amsterdam
Werken onder een vergrootglas
Jeugdbescherming Amsterdam werkt met een uitgebreid applicatielandschap met toepassingen voor HR, financiële systemen en informatiemanagement. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van WIJZ, een klantsysteem dat landelijk via Jeugdzorg Nederland ingekocht wordt en ontwikkeld en beheerd wordt door een IT-leverancier. Dit IT-landschap, zo legt Foekema uit, werd de afgelopen jaren steeds duurder. De kosten voor de werkplekomgeving liepen op, de performance van verschillende applicaties liep terug. Foekema licht toe: “In 2009, de tijd dat ik begon, kregen medewerkers op warme dagen nog wel eens te horen dat ze niet te veel elektrische apparaten mochten gebruiken, uit angst voor een stroomstoring – zo lastig was het om het eigen serverpark in de lucht te houden.”
Volledige outsourcing
De bestaande samenwerking is geëvalueerd en als blijk van het wederzijds vertrouwen is het contract verlengd en de samenwerking geïntensiveerd. Onderdeel van het nieuwe contract is naast volledige outsourcing (hardware, software en diensten) ook de implementatie en uitrol van een nieuwe werkplek, gebaseerd op Office365 en SharePoint. Ook heeft SLTN de organisatie geholpen bij de migratie van het applicatielandschap naar de cloud, zodat toepassingen nu worden ontsloten via een geïntegreerd portal. “SLTN heeft een belangrijke rol in dit proces vervuld, als sparringpartner en als adviseur”, zegt Foekema. “Het is fijn om samen te werken met een serviceprovider die de organisatie begrijpt en meedenkt over de impact van IT.”
Marktontwikkeling en flexibiliteit
Beide organisaties hadden een eigen werkomgeving nodig in een zeer beveiligde omgeving. Foekema: “Hoewel het voor veel partijen een uitdaging zou zijn om twee nieuwe organisaties op- en in te richten, konden wij – mede dankzij de samenwerking met SLTN – de partijen in twee maanden tijd voorzien van alles wat ze nodig hebben om hun werk te doen. In slechts drie workshops hebben we kunnen bepalen hoe de delivery zou worden vormgegeven. Dit is een mooi voorbeeld van snel schakelen en gemakkelijk opschalen als je uitbesteedt aan een grote partij met domeinkennis. Hoewel de werkomgevingen gespiegeld zijn aan die van Jeugdbescherming Amsterdam, opereren de organisaties als zelfstandige IT-entiteiten. Om dit binnen twee maanden up-and-running te krijgen, is een flinke prestatie.”
Informatiebescherming
Een groot deel van de operationele beveiligingstaken wordt uitgevoerd door SLTN. Daarnaast betrekt de serviceprovider de security officer van Jeugdbescherming proactief bij ontwikkelingen, kwaliteitseisen en actuele dreigingen en andersom.
Een concreet voorbeeld hiervan is de Citrix-crisis van een jaar geleden. Foekema licht toe: “Ik zag andere organisaties worstelen met het nemen van een beslissing omtrent Citrix: uitzetten, behouden, wijzigen? Voor ik het wist, had ik SLTN aan de lijn, waarbij haarfijn werd uitgelegd welke maatregelen genomen waren, wat alternatieve opties waren en wat er onder controle was gebracht. Ik heb geen moment hoeven twijfelen over de te nemen acties. Verder ontvang ik ieder kwartaal een security-rapport waar tot in detail uitgelegd staat welke systemen er op welke manier gemonitord worden, welke aanpassingen op dreigingen zijn gemaakt, en wat de status is van onze technische devices.”